Część wstępna planu
1. Problem priorytetowy do rozwiązania:
• Niskie poziom spożycia przez dzieci warzyw w surówkach, zupach i na kanapce.
a) Opis problemu:
Na początku roku szkolnego 2021/22 skierowaliśmy ankietę do rodziców oraz do dzieci uczęszczających do przedszkola.
Wyniki badań ankietowych rodziców oraz obserwacje pracowników przedszkola wykazały, że
– 95,9% badanych rodziców wdraża w domu nawyki zdrowego odżywiania;
– 100% badanych rodziców wspiera pomysł wdrażania zdrowych nawyków żywieniowych w przedszkolu;
– 91,8% badanych rodziców twierdzi, że dziecko chętniej sięga po owoce niż warzywa;
– 49,3% rodziców wskazało, że podaje dziecku warzywa codziennie;
– 54,8% rodziców wskazało spożywanie przez dziecko warzyw w zupie, 21,5% rodziców wskazało na spożywanie przez dziecko warzyw na kanapce, 10,9% badanych rodziców wykazało, że dzieci preferują warzywa w surówkach, a 12,3% rodziców wskazało na inne potrawy z warzywami zjadanymi przez dzieci.
Wyniki badań dzieci wykazały, że:
– od 18,5% do 34,3% najczęściej sięga po warzywa;
– od 26,9% do 50,9% najczęściej sięga po owoce;
– od 35,25 do 47,2% najczęściej sięga po inne potrawy i przekąski (pizza, cukierki, czekolada, pączek);
b) Uzasadnienie wyboru priorytetu
W dużej mierze wybór problemu, był podyktowany wieloletnimi obserwacjami nauczycieli przedszkola związanymi z niewłaściwymi nawykami żywieniowymi dzieci w wieku 3-7 lat. Przeprowadzone badania ankietowe dzieci i rodziców wskazały, na zdecydowanie częstsze sięganie przez dzieci po owoce niż warzywa.
Zespół promocji zdrowia uznał, że rozwiązanie tego problemu przyniesie następujące korzyści:
– zacieśnienie współpracy z rodzicami poprzez wspólne działanie na rzecz wdrażania prawidłowych nawyków żywieniowych i zdrowego stylu życia;
– zwiększenie świadomości rodziców, dzieci i nauczycieli na temat wpływu zdrowego odżywiania na funkcjonowanie dziecka;
– zwiększenie poziomu preferowania warzyw przez dzieci
2. Główne przyczyny istnienia problemu:
W dotychczasowej pracy nauczyciele przedszkola we współpracy z rodzicami wdrażali nawyki żywieniowe w niewystarczający sposób, a podejmowane działania nie przynosiły zbyt dużych efektów. Wdrażanie dzieci do prawidłowych nawyków żywieniowych i zdrowego stylu życia nie było priorytetem pracy przedszkola, a obserwowane od wielu lat nieprawidłowe nawyki żywieniowe przedszkolaków nie były badane.
3. Rozwiązania do usunięcia problemu:
Zacieśnienie współpracy z rodzicami poprzez podejmowanie wspólnych działań poszerzających ofertę edukacyjną przedszkola:
– prowadzenie pogadanek, zabaw, zajęć edukacyjnych;
– wspieranie działań prozdrowotnych literaturą dla dzieci;
– cykliczne warsztaty kulinarne w przedszkolu oraz angażowanie dzieci przez rodziców do wspólnego przygotowania posiłków w domu;
– organizowanie konkursów i przeglądów artystycznych oraz kulinarnych w przedszkolu;
– zachęcanie dzieci do przełamywania lęku w degustacji nieznanych potraw z warzyw;
– podnoszenie świadomości prozdrowotnej poprzez redagowanie i publikowanie na stronie internetowej przedszkola i w kąciku dla rodziców w przedszkolu artykułów o zdrowym odżywianiu.
1. CEL: Promowanie zdrowego odżywiania wśród dzieci w odniesieniu do sięgania po zdrowe przekąski (surowe warzywa) oraz spożywanie dań z warzyw.
2. KRYTERIUM SUKCESU:
– 100% rodziców poda, że:
– 40% rodziców poda, że:
– 35% dzieci poda, że
SPOSÓB SPRAWDZENIA CZY OSIĄGNIĘTO CEL (SUKCES):
a) Co wskaże, że osiągnięto cel?
Wyniki ankiet skierowanych do rodziców i dzieci oraz obserwacje personelu przedszkola.
b) Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel?
Poprzez badanie ankietowe rodziców i dzieci.
c) Kto i kiedy sprawdzi, czy zamierzony cel został zrealizowany?
Zespół promocji zdrowia w przedszkolu. W czerwcu 2022 roku zostaną opublikowane wyniki badań na stronie internetowej przedszkola.